دولت الکترونیک و مشکلات پیش رو

10      تاریخ آخرین ویرایش :   20 فروردین 1402       3,667 بازدید
توسعه دولت الکترونیک در ایران
این مطلب را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
زمان مطالعه: 5 دقیقه

دولت الکترونیک و مشکلات پیش رو

دولت الکترونیک با عدم وجود برنامه مدون در سال های اخیر روبروه بوده است ، که حاصل آن مشکلات بسیار زیادی در این حوزه می باشد . با یک نگاه ریشه ای می توان توسعه نامتوازان را به وضوح مشاهده کرد.

خبر آی سی تیدولت الکترونیک یکی از مهمترین عناصر ایجاد شفافیت در امور حکمرانی سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی محسوب می شود و و نزدیک ترین راه برای بازیابی اعتماد عمومی خواهد بود چرا که به دنبال این موضوع مهمترین عامل افزایش سلامت اداری، یعنی نظارت عمومی مردم عملیاتی خواهد شد. در عین حال دولت الکترونیک نقش موثری و سازنده ای در کوچک سازی بدنه دولت دارد. نقشی که حاصل آن چایک شدن دولت و ارائه خدمات دولتی ارزان تر به مردم می باشد.

از مشکلات دیگر دولت در شرایط کنونی وجود فرآیند های غیر ضروری در ارائه خدمت می باشد.نتیجه این فرآیندهای غیر ضروری را می توان در معطلی مردم در سازمان ها و شکایات آنان مشاهده کرد.دولت الکترونیک نقش موثری را در بازتولید فرآیندها و حذف نقاط غیر ضروری ایفا خواهد کرد که قطعا یکی از خروجی های مفید آن در صورت استقرار صحیح ،کمک به  توسعه کسب و کارها به دلیل تسهیل در اعطای مجوزها خواهد بود.


سایر مطالب مرتبط با این موضوع

دولت الکترونیک در ایران ، سندرم سامانه ها و دردهای پنهان دیگر

آیا برنامه ای برای توسعه دولت الکترونیک وجود داشته است ؟

عدم وجود برنامه مدون در سال های اخیر مشکلات بسیار زیادی را در این حوزه ایجاد کرده است. با یک نگاه ریشه ای به توسعه دولت الکترونیک در کشور می توان توسعه نامتوازان را به وضوح مشاهده کرد. امروز مراجعه مردم به سایت های مختلف ارائه دهنده خدمت یک معضل بزرگ می باشد.عدم وجود احراز هویت متمرکز برای کلیه خدمات دولت الکترونیک ، فقدان یک پنجره واحد جهت مراجعه شهروندان و دریافت کلیه خدمات از یک درگاه رسمی، از  معضلات مهم این بخش می باشد.

کمترین مشکل آن تعدد نام کاربری برای خدمات مختلف از هر دستگاهی بوده است . بزرگترین مشکل آن سوء استفاده از تعدد این سایت ها بوده است . آخرین مورد آن هم جعل عنوان سایت یارانه بود که مشکلات زیادی را برای بخشی از جامعه به وجود آورد.در عین حال مشکل دیگر استقرار اشتباه دولت الکترونیک عدم باز تولید و مهندسی مجدد فرآیندهای دولتی و ارائه الکترونیک همان فرآیندهای اشتباه و پر از مشکل گذشته بدون اصلاح بوده است.

دولت الکترونیک

دفاتر متعدد پیشخوان

از سوی دیگر وجود دفاتر متعدد خدمات دهنده از قبیل دفاتر ICT شهری و روستایی ، پلیس + 10 ، دفاتر تامین اجتماعی و همچنین خدمات غیر رسمی کافی نت ها در این حوزه گواهی دیگر بر عدم وجود برنامه توسعه دولت الکترونیک و توسعه نامتوازن و بخشی آن می باشد.

سردرگمی مردم در روبرو شدن با خدمات دولت الکترونیک سازمان ها و فقدان پاسخگویی سیستماتیک و روشمند در حوزه خدمات پشتیبانی دولت الکترونیک نیز از چالش ها دیگر این حوزه بوده و باعث شده قشر عظیمی از شهروندان که به هردلیلی دانش استفاده از خدمات دولت الکترونیک را ندارند(حتی افراد تحصیل کرده) از نگاه توسعه دهندگان مغفول مانده و در کنار آن بازاری غیر رسمی در ارائه خدمات به مردم ایجاد شود که این بازار می تواند مشکلات دیگری را برای مردم به بار آورد که مهترین آن سوء استفاده برخی از مدارک ارائه شده مردم بوده است.

چند نکته مهم در استقرار دولت الکترونیک

با توجه به مشکلات مطرح شده به نظر می رسد توجه به برخی نکات می تواند به صورت موثری به  استقرار صحیح دولت الکترونیک در کشور کمک نماید که برخی از آن به شرح زیر بیان می گردد:

  • ایجاد پنجره واحد و پلت فرم قدرتمند جهت ارائه کلیه خدمات دولتی با استفاده از سیستم های احراز هویت و اعتبار سنجی مرکزی
  • حذف نگاه امنیتی برخی وزارتخانه ها به دولت الکترونیک که به دلیل حملات هکری سال های گذشته رخ داده است .
  • شناسایی سازمان فناوری اطلاعات به عنوان متولی استقرار دولت الکترونیک با اختیارات فراسازمانی با هدف حذف اسقرار جزیره ای دولت الکترونیک در وزازتخانه های مختلف
  • تکمیل نظام آدرس دهی استاندارد که در کشور ما تحت عنوان GNAF شناخته می شود. طبق قانون توسط شرکت ملی پست در حال عملیاتی شدن می باشد. با هدف تکمیل زنجیره احراز هویت و نشانی کاربران دولت الکترونیک جهت افزایش ضریب امنیتی و کاهش سوء استفاده های احتمالی

بیشتر بخوانید 

تحول دیجیتال در سازمان ها چه الزاماتی دارد

بازاریابی یکپارچه چیست و چه نقشی در توسعه بازار خواهد داشت.

توسعه ⁦‪5G‬⁩ درایران با واگذاری ⁧‫فرکانس‬⁩ ۳۵۰۰ مگاهرتز

مشکلات تجارت الکترونیک در ایران

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند پروژه برتر اتحادیه بین‌المللی ارتباطات

سیستم های احراز هویت و مکان سکونت و کسب و کار افراد

در این بین باید به سیستم های احراز هویت و مکان افراد در دولت الکترونیک توجه جدی شود .

با توجه به صدور کارت هوشمند ملی استفاده از امکانات این کارت ها برای احراز هویت افردا به صورت بیومتریک ایجاد می شود.

ارائه خدمات احراز هویت به تمام کسب و کار ها می تواند دوران جدیدی از خدمات دولت الکترونیک را به همراه داشته باشد که می توان از آن با عنوان رنسانس دولت هوشمند در ایران یاد کرد.

همچنین نباید از یاد برد احراز مکان سکونت و کسب و کار در دولت الکترونیک از مهمترین فرآیندهای دولت الکترونیک به شمار می آید.

در کشور های توسعه یافته در حوزه دولت هوشمند و دولت الکترونیک به محض تغییر محل سکونت و کسب و کار خدمات عمومی تا احراز جدید مکان برای اشخصا قطع می شود.

در ایران شرکت ملی پست در اطلاعات مکانی اقدامت قابل تحسینی را در سال های اخیر انجام داده است.

 

آدرس استاندارد GNAF

 

استاندارد سازی کدهای پستی تحت عنوان پروژه GNAF در شرکت ملی پست

کدهای پستی در سال های اخیر از ارائه داده های توصیفی به داده های GIS و کسب و کار ارتقا داده شده اند. و داده های توصیفی نیز تحت استاندارد GNAF توسط شرکت ملی پست به روز شده است.

خدماتی از قبیل احراز آدرس که به صورت الکترونیک تقاضا و در نهایت توسط نامه رسان های شرکت ملی پست به انجام می رسد. از جمله خدمات مهم در حوزه احراز آدرس می باشد که در طول سال های گذشته عملیاتی و به مرحله بلوغ خود می رسد.

 

و سخن پایانی اینکه راه استقرار دولت الکترونیک در کشور ما هموار نیست.این ناهمواری ها بیشتر به دلایل عدم هماهنگی در بدنه اجرایی دولت است و کمی نیز به دلیل ترس برخی از شفافیت حاصل از موضوع. در عین حال عدم مطالبه جدی مردم از دولت نیز شاید یکی دیگر از دلایل عدم ورود جدی دولت به این بخش باشد. این مهم نیز می تواند با همت مطبوعات و شبکه های اجتماعی به یک مطالبه جدی تبدیل گردد.

 


بیشتر بخوانید

قیمت گوشی‌های گلکسی S23

گوشی جدید A54 سامسونگ امتیاز تعمیرپذیری بالاتری دارد

فروش سری گلکسی S23

 

تاخیر روزانه در استقرار  با زیان های شدید اقتصادی و اجتماعی همراه خواهد بود که از مهترین آن سفرهای غیر ضروری شهری به خاطر مراجعه حضوری به سازمان ها ، سوخته شدن هزاران لیتر بنزین برای انجام این سفرهای غیر ضروری ، آلودگی هوا ، ترافیک رو به افزایش خودروها ، افزایش فساد اداری به دلیل مراجعه حضوری ارباب رجوع به سازمان ها ، بزرگ شدن بدنه دولت به دلیل نیاز به نیروی انسانی بیشتر جهت ارائه خدمت و گرانتر شدن خدمات ارائه شده از سوی دولت می باشد، که در نهایت منجر  به  افزایش بودجه جاری کشور جهت پاسخگویی به این حجم از تقاضاهای مردم خواهد شد.

در نهایت می توان عنوان داشت تاخیر در استقرار دولت الکترونیک مشکلات مختلفی را به سیستم حکمرانی تحمیل می کند. تاخیری که کشور را از مهمترین عنصر نظارتی یعنی نظارت همکانی محروم می دارد.

مهدی گمرکی

کارشناس تجارت الکترونیک و زنجیره تامین

مطلب رونق تولید از مسیر فناوری اطلاعات را از همین نویسنده مطالعه کنید.

درگاه ملی خدمات دولت هوشمند

[review]

مهدی گمرکی

کارشناس ارشد و مشاور تجارت الکترونیک و دیجیتال مارکتینگ

10 thoughts on “دولت الکترونیک و مشکلات پیش رو

  1. ارائه خدمات الکترونیک اعم از کارهای بانکی، گرفتن عدم خلافی، پرداخت عوارض و مالیات و….. نسبت به گذشته بهتر شده است. امید است به همین صورت پیش رفته و نواقص بر طرف شوند.

  2. اینا همه خوبه, ولی باید فرهنگ سازی کرد که مردم هم استفاده کنن از سرویسها. من میشناسم آدم که اطمینان نداره به تکنولوژی, هنوز از ورق کاغذ میخواد استفاده کنه. مردم نمیخوان چیز جدید یاد بگیرن.

  3. توسعه سامانه ها در ایران شده فقط هوس مدیران بیسواد و بدتر اینکه همه تصور دارند سامانه را باید بسپاریم به متخصص آی تی! و از همینجاست که انحراف شروع می شود. گرفتید چی گفتم؟ مدیران هوس سامانه و فناوری دارند، متخصصان حوصله ندارند و سواری گرفتن را بیشتر دوست دارند و نتیجه این می شود که یک دغلبازی بزرگ شکل می گیرد!! وقتی عرضه کننده و تقاضا کننده فناوری اینگونه اند، دولت الکترونیک با هزینه 100 برابر تجربه هایی مثل استونی در انتظار ماست لذا، خواهش دارم در زمینه فناوری و حکمرانی، اسیر ساده انگاری ها نشوید. همین؟ نه. یک دریا حرف دارم ولی اینجا به کی و چگونه بگویم؟

  4. بنام خدا. متاسفانه تا رسیدن به یک سامانه واحد الکترونیکی که فعالیتهای اقتصادی و کسب و کار را بتوان بطور یکپارچه ساماندهی و انجام داد فاصله زیادی داریم. هر وزارتخانه ای در حال ایجاد سامانه های ناقص و جزیره ای است و وزارت اقتصاد هم ساز خود را میزند. اگر بنا بود که این کار با سرعت اجرا شود، راه حل قطع بودجه دستگاه ها برای سامانه نویسی مستقل و تخصیص همه اعتبارات مورد نیاز به سازمان برنامه یا وزارت اقتصاد برای راه اندازی سامانه ملی الکترونیکی کسب و کار و شهروندی بود. متاسفانه بودجه هایی که از برنامه پنجم برای مطالعه و طراحی سامانه در دستگاه های مختلف هزینه شده سر به فلک میکشد و در آخر هم هیچ!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر بعدی

هوآوی میت 20 پرو سمفونی ناتمام شوبرت را کامل می‌کند

پ بهمن 11 , 1397
huawei mate 20
//

شاید برای شما جالب باشد