اسکن چهاربعدی حرکت اتم‌ ها

     تاریخ آخرین ویرایش :   25 تیر 1398       36 بازدید
این مطلب را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
زمان مطالعه: 2 دقیقه

یک تیم پژوهشی بر اساس یافته‌های گذشته خود ، از جدیدترین میکروسکوپ سه‌بعدی الکترون موجود در آزمایشگاه برکلی، برای بررسی آلیاژی خاص از ترکیب آهن و پلاتین، که به نانو اجزایی به‌اندازه یک ده‌هزارم پهنای موی انسان تقسیم‌ شده بودند، استفاده کردند.

با اسکن چهاربعدی حرکت اتم ها تئوری‌های پیشین در رابطه با نحوه ذوب شدن، یخ زدن و بخار شدن ماده‌ها ممکن است با اکتشافات جدید محققان بی‌اعتبار می شوند.

به گزارش ایتنا از وب‌سایت خبری تحلیلی engadget، گروهی از دانشمندان برای اولین بار موقف شدند تا در زمان تغییر موقعیت ماده‌ها، با اسکن چهاربعدی حرکت اتم ها حرکات چهاربعدی ‌اتم‌ها در زمان و فضای سه‌بعدی را ثبت کنند. نتایج این تحقیق بسیار شگفتی‌آفرین و در تضاد با تئوری‌های کلاسیک درباره زمانی که اتم‌ها شروع به تغییر از یک ‌شکل به شکل دیگر می‌کنند، بودند. نتایج این پژوهش در ساخت و مطالعه مواد طبیعی و شیمیایی و فرایندهای بیولوژیکی بسیار مؤثر خواهد بود.

این تیم پژوهشی بر اساس یافته‌های گذشته خود از جدیدترین میکروسکوپ سه‌بعدی الکترون موجود در آزمایشگاه برکلی برای بررسی آلیاژی خاص از ترکیب آهن و پلاتین که به نانو اجزایی به‌اندازه یک ده‌هزارم پهنای موی انسان تقسیم‌ شده بودند، استفاده کردند. نانو اجزای یادشده تا 968 درجه فارنهایت گرماده‌ی شدند و از یک حالت‌جامد به حالت دیگر تبدیل شدند. تصاویر سه‌بعدی به ترتیب در 9، 16 و 26 دقیقه بعد از گرماده‌ی نمونه به ثبت رسیدند.

 

khabarict پایگاه اخبار ارتباطات و فناوری اطلاعات

مطالب پیشنهادی  پیشرفت هوش مصنوعی

 

سپس تیم پژوهشی یادشده با استفاده از الگوریتم‌های ویژه‌ای 33 هسته موجود دریکی از این اجزای نانو را ردیابی کردند. پروفسور ژیانوی به‌عنوان یکی از محققان این پژوهش اظهار کرد که:« مردم فکر می‌کنند پیدا کردن سوزن در انبار کاه بسیار سخت است. حالا پیدا کردن یک اتم در میان یک تریلیون اتم در سه زمان مختلف چقدر می‌تواند سخت باشد؟»

همان‌طور که انتظار می‌رفت، این آلیاژ از حالت رندوم به حالتی در آمد که اتم‌های پلاتین و آهن منظم‌تر شده بودند. بااین‌حال دانشمندان اظهار داشتند که هسته‌ها به‌جای این‌که بر اساس تئوری‌های گذشته به‌صورت دایره‌ای شکل دربیایند، اشکال نامتوازنی به خود گرفتند. علاوه بر این، این دسته اتم‌ها به‌جای داشتن لبه‌های تیز دارای لبه‌هایی درهم‌ریخته بودند.

اگرچه ممکن است این نتایج در نگاه اول چندان مهم نباشد اما باید بدانیم که این اولین باری است که فرایندهای هسته‌ای در عمل مشاهده شده است.

منبع : ایتنا

اخبار مرتبط با تکنولوژی

khabarict پایگاه اخبار ارتباطات و فناوری اطلاعات

سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر بعدی

استخراج بیت کوین با موبایل

س تیر 25 , 1398
استخراج بیت کوین با موبایل
//

شاید برای شما جالب باشد