خرید و فروش اینترنتی در اصفهان و خواب مدیران

     تاریخ آخرین ویرایش :   9 شهریور 1398       21 بازدید
این مطلب را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
زمان مطالعه: 4 دقیقه

به گزارش پایگاه خبر آی سی تی اشتغال در استان اصفهان با مشکلات و موانع زیادی روبرو می باشد. و یکی از راه کار های ایجاد اشتغال پایدار توسعه مشاغل فناوری با محور IT و تجارت الکترونیک می باشد.

تجارت الکترونیک در اصفهان و توسعه خرید و فروش اینترنتی به دلیل وضعیت تولید و بازرگانی استان جزء مزیت های نسبی اشتغال در استان اصفهان محسوب می شود. مهدی گمرکی در خبر آی سی تی نوشت :

استان اصفهان با وجود حجم زیاد شهرک های صنعتی و همچنین واحدهای تولیدی بزرگ و کوچک و در عین حال اختصاص حجم وسیعی از خدمات بازرگانی در کشور می تواند یکی از مراکز مهم تجارت الکترونیک در کشور باشد که متاسفانه به دلیل فهم غیر صحیح مدیران از این حوزه ، اصفهان از برکات منحصر به فرد توسعه تجارت الکترونیک محروم شده است.

تجارت الکترونیک در اصفهان و توسعه آن می تواند نقش مهمی را در توسعه اشتغال پایدار استان ایفا کند و با در نظر گرفتن مزیت های نسبی استان می توان با رفع نواقص استان اصفهان را به محور اصلی تجارت الکترونیک در کشور تبدیل نماید.

مزیت های نسبی تجارت الکترونیک و خرید و فروش اینترنتی در استان را می توان به شرح زیر بیان کرد :

  • بیش از 60 شهرک صنعتی
  • بیش از 5000 واحد تولید
  • فعالیت بیش از 200 هزار واحد صنفی در استان اصفهان که 50 در صد آن واحدهای خدماتی و فنی می باشند.
  • بیش از 60 مرکز علمی و دانشگاهی در اصفهان
  • وجود تعداد قابل توجهی نیروی انسانی ماهر و تحصیل کرده در حوزه فناوری اطلاعات و کسب وکار الکترونیک
  • و البته مواردی دیگر با الویت کمتر برای بررسی

 

توسعه تجارت الکترونیک در اصفهان

در عین حال موانعی نیز برای توسعه تجارت الکترونیک در اصفهان و خرید و فروش اینترنتی در اصفهان وجود دارد که به اعتقاد بنده این موانع در دو حوزه دولتی و خصوصی قابل تحلیل و بررسی می باشد:

اگر بخواهیم در حوزه دولتی موانع را بررسی کنیم باید در ابتدا به یک نکته اساسی اشاره کرد و آن مساله مهم این است که اصولا دولت ها تاکنون اعتقادی به توسعه این حوزه ندارند.به نظر می رسد مدیران دولتی به دلایل مختلف بیشتر به دنبال توسعه زیرساخت های دیگری باشند تا توسعه تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات در کشور که البته دلایل آن نیز قابل توضیح هست که در حوصله این مطلب نمی گنجد.

اما به غیر از عدم اقبال و خواست مدیران به ورود فعال تر به مبحث تجارت الکترونیک با هدف اشتغال پایدار در استان اصفهان موانع دیگری در حوزه دولت باعث ایجاد مشکلات پیچیده تری شده است که از مهترین آن موانع ایجاد کسب و کار و قوانین و پیچیدگی های اعطای مجوز است.

دولت اگر قرار باشد یک وظیفه داشته باشد آن وظیفه تسهیل گری در حوزه ایجاد کسب و کار می باشد. ولی ظاهرا همیشه برعکس بوده است.

به نظر می رسد اگر دولت به تسهیل روابط و اعطای مجوز بپردازد نقش حاکمیتی خود را به درستی انجام داده است و مابقی امور را بخش خصوصی با توان خود به پیش خواهد برد.

 

 

بیشتر بخوانید******* رونق تولید از مسیر فناوری اطلاعات******* خبر آی سی تی

 

بیشتر بخوانید******* توسعه تجارت الکترونیک و نظام عادلانه توزیع کالا******* خبر آی سی تی

به غیر از تسهیل گری نقشی دیگر می توان برای دولت نوشت و آن جریان سازی در حوزه کسب و کار و هدایت و برنامه ریزی جهت توسعه مشاغل است.

دولت می توانند از طریق برنامه های اجرای و عملیاتی خود بخشی از کسب و کار را به سمت سوی تجارت الکترونیک و خرید و فروش اینترنتی در اصفهان هدایت کند و با اعطای تسهیلات به خصوص در بخش قوانین به رونق این حوزه بپردازد که در این خصوص هم شاهد برنامه و یا تحولی از جانب مدیران فعال در بخش فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک نیستیم.

 

اشتغال پایدار در استان اصفهان

 

و البته به نظر بنده عدم وجود سیاست گذار واحد در حوزه تجارت الکترونیک است که بخشی به عهده وزارت صمت و است و بخشی دیگر در حوزه فاوا . که این دوگانگی نیز باعث ایجاد اختلال در توسعه تجارت الکترونیک شده است.

و اما بخش خصوصی در این باره چه کرده است ؟

به نظر اینجانب حوزه بازرگانی در استان اصفهان متاسفانه با دیدگاه سنتی صرف اداره می شود ، تولید کنندگان به دلایل متعدد از جمله سیطره شبکه سنتی فروش کالا (بنکداران) هنوز جرات ورود به این بخش را به صورت جدی پیدا نکرده اند.

در کل باید گفت بخش خصوصی نیز در اصفهان به خاط دلایلی دچار انجماد شده است ، حاضر به ایجاد ارزش نیست ، به دنبال ایجاد بازارهای جدید نبوده است و ریسک سرمایه گذاری برای ایجاد ارزش را ندارد.

توسعه تجارت الکترونیک نیازمند عزم جدی مدیران بخش دولتی و ورود جدی بخش خصوصی ، تولید کنندگان و فعالان فناوری اطلاعات استان به خصوص نظام صنفی رایانه ای استان می باشد.

این حضور جدی جهت رفع برخی موانع تجارت الکترونیک بسیار حیاتی می باشد رفع برخی موانع مهم را می توان به شرح زیر عنوان کرد:

  • توسعه مراکز انبار موقت کالا جهت ایجاد فروش از تولید به مصرف
  • ایجاد شبکه های توزیع مویرگی توانمند با همکاری شرکت ملی پست و سایر اپراتورها
  • ایجاد کلینیک های تخصصی و حرفه ای کسب و کار
  • ساماندهی و هدایت فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته های فناوری اطلاعات و کسب و کار
  • ایجاد مراکز حرفه ای مارکتینگ و دیحجیتال مارکتینگ
  • ایجاد فروشگاه های بزرگ خرید و فروش اینترنتی در اصفهان جهت هدایت کسب و کار های خرد به حوزه تجارت الکترونیک در اصفهان.

در پایان باید یاد آور شد یکی از راه کارهای مهم خروح از بحران اشتغال در اصفهان رونق مشاغل مرتبط با فاوا می باشد که پیش نیاز این امر بیداری مدیران استان می باشد. امری که می تواند با سیاست های صحیح در استان و با همکاری بخش خصوصی وبه خصوص سازمان نظان صنفی رایانه ای استان اصفهان تحقق یابد.

مهدی گمرکی کارشناس تجارت الکترونیک

خبر آی سی تی

خبر آی سی تی (khabarict) اخبار ارتباطات و فناوری اطلاعات در اصفهان

 

مهدی گمرکی

کارشناس ارشد و مشاور تجارت الکترونیک و دیجیتال مارکتینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر بعدی

نگاهی به عینک هوشمند هوآوی

چ شهریور 6 , 1398
عینک هوشمند هوآوی
//

شاید برای شما جالب باشد