سامانه فرادید افتتاح شد

     تاریخ آخرین ویرایش :   10 شهریور 1398       35 بازدید
این مطلب را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید
زمان مطالعه: 3 دقیقه

جهرمی: رگولاتوری انحصار مخابرات در فیبر را بشکند/رایتل به بورس برود/یادمان نمیرود که 2سال دیگر در مورد ایرانسل باید تصمیم جدی بگیریم

خبر آی‎سی‎تی – سامانه فرادید سامانه سنجش شاخص‌های کیفیت شبکه ملی اطلاعات ، صبح امروز با حضور وزیر ارتباطات، معاونان وزیر، نمایندگان اپراتورها و با حضور خبرنگاران افتتاح شد. اکنون بیش از شش هزار سنسور در سراسر کشور، اندازه‌گیری کیفیت پارامترهای شبکه را برعهده دارند. وظیفه این سنسورها جمع‌آوری اطلاعات لحظه‌ای و انتشار آن‌هاست. در حالی که نزدیکه به شش ماه از فعالیت این سامانه می‌گذرد. به گفته وزیر ارتباطات می‌تواند شفافیت را در عرصه‌های مختلف بالا ببرد. با این سامانه، بحث انحصار فیبرنوری مخابرات نیز شفاف خواهد شد و سازمان تنظیم مقررات وظیفه دارد این انحصار را بشکند.
محمدجواد آذری جهرمی در جمع خبرنگاران از میزان آمادگی وزارتخانه و اپراتورها در خصوص سامانه «فرادید» گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در ارائه خدمات به مردم در بحث سرویس‌های اینترنتی و سرویس‌های مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات، بحث کیفیت است که نگاه ما در وزارت ارتباطات به این مقوله به عنوان حق‌الناس است. شفاف‌سازی آمار شبکه به ما کمک می‌کند که رقابت مثبتی بین شرکت‌های ارائه‌دهنده شرکت‌های مختلف به وجود بیایند و مشکلات موجود در شبکه را به صورت ریشه‌ای حل کنند.
به گزارش خبر آی‎سی‎تی و به نقل از ایستنا وی ادامه داد: زمانی که صحبت از اپراتورها به میان می‌آید، مردم در این سامانه بیشتر اپراتورهای همراه را می‌بینند، اپراتورهای ثابت در این سامانه هستند: این سامانه صرفا مخصوص اپراتورهای تلفن همراه نیست و اپراتورهای ثابت نیز در آن رصد می‌شوند، شش هزار سنسور در کل شبکه در همه شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات فعال هستند و استفاده می‌شوند. ضمانت آن آگاهی مردم است. زمانی که ببینند یک شرکت کیفیت لازم را ندارد از آن خرید نمی‌کنند.
آذری جهرمی در ارتباط با انحصار مخابرات در حوزه فیبر نوری در شهرستان‌ها که مانع خدمات‌رسانی شبکه‌های دیگر می‌شود، گفت: این حرف درست و منطقی است که به وزارتخانه فشار می‌آورد که چرا در مناطق خاصی فقط یک اپراتور خدمات می‌دهد، با این سامانه همین مسئله نیز شفاف خواهد شد که در کجای شبکه انحصار وجود دارد، سازمان تنظیم مقررات وظیفه دارد با صدور پروانه یا ابزارهای دیگری که در اختیار دارد، این انحصار را بشکند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به این که چندین مرتبه به حضور رایتل در بازار بورس اصرار داشته است، گفت: دلیل پیشنهاد چندین باره ما این بود که این اپراتور نیاز جدی به سرمایه‌گذاری دارد، سرمایه‌گذاری یا باید آورده صاحب سهام باشد که شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی است و مدت‌هاست شستا سرمایه‌گذاری جدی در رایتل به عنوان آورده انجام نداده، یا باید سرمایه‌گذاری خارجی اتفاق بیفتد که در شرایط حاضر و محدودیت‌های بین‌المللی، این نوع سرمایه‌گذاری چندان در دسترس نیست.
اضافه کرد: یک منبع مناسب بسیار خوب دیگر برای تامین منابع مالی، بازار بورس و بازار سرمایه داخلی است، بنابراین در خصوص رایتل توصیه می‌کنیم و اصرار داریم که این اتفاق بیافتد البته این موضوع به قرارداد با شستا و میعادنامه برمی‌گردد.
آذری جهرمی در خصوص پروانه‌ ایرانسل و حضور این اپراتور در بازار بورس که هنوز عملی نشده است نیز گفت: البته بحث حقوقی است و هم سهامداران و هم ما استدلال‌های خود را مطرح کرده‌ایم و باید تصمیم‌گیری کنیم، البته ما هم از خاطر نمی‌بریم که باید درباره پروانه‌ ایرانسل باید دو سال دیگر مورد تصمیم‌گیری جدی قرار گیرد، به همین منظور نیز اتاق فکری را برای به‌روزرسانی پروانه‌ اپراتورها و به ویژه ایرانسل که پروانه‌اش در حال اتمام است تشکیل داده‌ایم و قطعا این موارد را لحاظ می‌کنیم.
او در خصوص سایتی که زمان مدیریتش در شرکت زیرساخت افتتاح شد و کیفیت شبکه زیرساخت را نمایش می‌داد و تاثیرات آن نیز بیان داشت: خساراتی به دلیل مشکلات شبکه، برعهده شرکت ارتباطات زیرساخت است که این خسارت‌ها براساس قرارداد، پرداخت شده است.
وزیر ارتباطات یادآور شد: آن سامانه باعث شد شبکه یک ثبات جدی پیدا کند و اقدامات موثری برای بهبود کیفیت لایه شبکه ملی اطلاعات در شرکت ارتباطات زیرساخت انجام شود، سامانه قبلی دارای اطلاعات تخصصی بود و شاید برای کاربران عادی مناسب نبود اما در سامانه فرادید با استیکرها میزان کیفیت سرویس را نشان می‌دهیم و برای کاربران نهایی از اطلاعات پیچیده استفاده نمی‌کنیم.
وی افزود: بین شاخص‌های کیفی شبکه و تجربه کاربر فاصله عمیق می‌بینیم، از نظر فنی شاخص‌های شبکه را نظاره می‌کنیم، سنجه‌ها نشان می‌دهد شبکه در حالت مناسب قرار دارد، اما شکایت‌های مردم که همان تجربه کاربران است را از تحلیل تماس‌ها با مراکز نظارتی، متوجه می‌شویم، بسیاری از مردم به دلیل این که از ابزارهای دور زدن فیلترینگ استفاده می‌کنند و کیفیت آن‌ها متناسب است، در آن خصوص شکایت می کنند، فیلترینگ اثر جدی روی شبکه گذاشته و باید برای آن فکری کرد.
منبع : ایستنا
خبر آی‌سی‌تیسایر اخبار مرتبط در خبر آی‎سی‎تی
مطالب پیشنهادی  قوانین دیجیتالی جدید اتحادیه اروپا

سردبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خبر بعدی

درمان افسردگی با کمک هدست Flow

ی شهریور 10 , 1398
درمان افسردگی با کمک هدست
//

شاید برای شما جالب باشد